Een typische dag op een advocatenkantoor

Hoe ziet een gemiddelde werkdag in het leven van een advocaat, jurist of mediator eruit? We kunnen alvast verklappen: die dag bestaat eigenlijk niet. De dag verloopt meestal anders dan gepland. Maar we kunnen wel een kijkje geven in hoe het er ongeveer aan toe gaat op ons advocatenkantoor. Lees verder en loop een dagje met ons mee!

Een bewogen ochtend

Gisteren hebben we natuurlijk al bedacht wat we vandaag gaan doen. Voor de advocaat ondernemingsrecht en arbeidsrecht betekent dat een onderling overleg over een zaak, voor de advocaat familierecht een viergesprek met de advocaat wederpartij en beide cliënten. Het secretariaat stuurt iedereen allereerst een update met de termijnen die er deze week in de verschillende lopende gerechtelijke procedures aankomen.

De jurist buigt zich in de ochtend over het controleren van een aantal documenten: een privacy statement van een cliënt, en een vaststellingsovereenkomst opgesteld door een advocaat wederpartij. De telefoon van de mediator staat ondertussen roodgloeiend vanwege een cliënt die in scheiding ligt en daarover prangende vragen heeft.

Uiteraard zitten ook de andere rechtsgebieden niet stil. De advocaat bestuursrecht heeft een kennismakingsgesprek met een potentiële cliënt, terwijl de advocaat insolventierecht de deur alweer uit moet voor een zitting bij de rechtbank. Tegelijkertijd klimt de advocaat huurrecht in de pen voor een blog over veranderingen in de wetgeving.

Vol goede moed verder

Zo’n bewogen ochtend sluiten we af met een gezamenlijke lunch. We vinden het belangrijk om de tijd voor onze cliënten, maar ook voor elkaar te nemen. Zo houden we het hoofd koel en de teamspirit hoog. En kunnen we er ‘s middags weer vol goede moed tegenaan.

De advocaat arbeidsrecht vertrekt richting een cliënt om daar aan de HR-afdeling een arbeidsrecht-update op maat te geven. De mediator en advocaat familierecht gaan samen om de tafel zitten voor een jurisprudentieoverleg. De één gaat daarna verder met het opstellen van een ouderschapsplan, de ander heeft een videocall met een accountant over een gezamenlijke cliënt.

De advocaat-stagiair heeft een opleidingsdag, maar gelukkig kan het secretariaat vragen van cliënten die vandaag bellen al goed beantwoorden. Eén van de advocaat-partners keert terug van een bezoek aan het kantoor van de advocaat wederpartij voor een vervolggesprek met een cliënt.

Het vallen van de avond

Aan het einde van de dag is de familierechtpraktijk druk met het inloopspreekuur. De andere advocaten en de jurist nemen deze tijd voor correspondentie en documentatie. Zoals het sturen van de notulen van een bespreking naar een cliënt, of het schrijven van een verweerschrift.

Sommigen lukt het om rond het vallen van de avond af te ronden, anderen hebben nog enkele taken van die oorspronkelijke to-do-lijst van vanochtend om af te werken. Het zou geen typische dag op een advocatenkantoor zijn als alles geheel volgens planning zou verlopen. We nemen de tijd om dit allemaal af te ronden, want gerechtelijke termijnen en cliënten die onze hulp nodig hebben vragen nou eenmaal niet om een negen-tot-vijf-mentaliteit.

Pas als we écht voldaan zijn, trekken we deur van het kantoor achter ons dicht. De takenlijst voor de volgende dag ligt alweer klaar. Benieuwd hoe het morgen gaat lopen!

Geschreven door:

mr. Claudelle Schimmel-Blom

mr. Claudelle Schimmel-Blom.
Heeft u een vraag? Neem contact op.

T: 0318 - 584 999
E: info@axiusadvocaten.nl

Ontdek wat onze advocaten voor
u kunnen betekenen.

Gratis kennismaken