banner

Reizen en rechten tijdens corona

Veel mensen twijfelen op dit moment of zij wel naar het buitenland op vakantie kunnen gaan. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als uw vakantie wordt geannuleerd, u zelf wilt annuleren of er een corona-uitbraak op uw vakantiebestemming is?

In deze blog zullen wij ingaan op de meest gestelde vragen op het gebied van vakanties in coronatijd. Goed om te weten: er wordt onderscheid gemaakt tussen de pakketreizen en de losse reizen. In beide gevallen wordt er onderscheid gemaakt tussen wie de reis annuleert; u of de reisaanbieder.

Losse reizen

Bij losse reizen gaat het met name om vluchten, maar ook een treinreis of een geboekte accommodatie valt hieronder. Ook bij losse reizen wordt onderscheid gemaakt tussen wie de reis annuleert.

  • Wat als de luchtvaartmaatschappij mijn vlucht annuleert?

Een luchtvaartmaatschappij kan uw vlucht annuleren of aanpassen vanwege buitengewone omstandigheden, zoals het coronavirus. Indien de vlucht wordt geannuleerd heeft u recht op terugbetaling van het bedrag van uw ticket. Luchtvaartmaatschappijen bieden vaak omboeking van de vlucht of een voucher aan. U hoeft hier uiteraard geen genoegen mee te nemen.

Indien u de reis via een boekingsplatform of tussenpersoon heeft geboekt, moet u bij hen zijn voor de terugbetaling van de reissom of de voucher.

  • Wat als mijn vakantieverblijf mijn boeking annuleert?

In het geval u een losse accommodatie heeft geboekt en deze wordt door de accommodatie geannuleerd, heeft u recht op geld terug. Uiteraard kunt u uw verblijf ook omboeken naar een latere datum.

  • Wat als ik mijn vlucht of accommodatie zelf wil annuleren?

Het staat u uiteraard altijd vrij om uw vlucht zelf te annuleren bij vrees voor corona, echter zal dit bijna nooit kosteloos kunnen. Sommige accommodaties bieden wél kosteloze annulering aan. Kijk dit dus altijd na in de voorwaarden van uw boeking.

Pakketreizen

Een pakketreis is een reis waarbij door de reisaanbieder een combinatie van diensten wordt aangeboden. Het gaat om een combinatie tussen personenvervoer, accommodatie, verhuur van motorvoertuigen en overige toeristische diensten zoals excursies. Denk bij een pakketreis bijvoorbeeld aan een reis inclusief vlucht en hotel. Maar ook een rondreis inclusief huurauto en hotels die geboekt is bij de reisaanbieder is een pakketreis.

  • Wat als de reisaanbieder mijn pakketreis annuleert?

Indien de reisaanbieder de reis annuleert, heeft u recht op teruggave van de door u betaalde reissom. Dit bedrag moet binnen 14 dagen na de annulering aan u terugbetaald worden. De praktijk leert dat hier vaak niet aan wordt voldaan. Reisaanbieders bieden in deze coronatijd veelal vouchers aan.

  • Moet ik een voucher accepteren?

Indien uw reisaanbieder u een voucher aanbiedt, is het aan u of u deze voucher accepteert. Accepteert u de voucher, let er dan op dat de voucher alle betaalde kosten dekt, dus ook bijvoorbeeld de administratiekosten of kosten voor stoelreserveringen in het vliegtuig. De voucher is over het algemeen 12 maanden geldig, na verloop van deze periode heeft u alsnog recht op teruggave van uw geld. Indien u de voucher heeft geaccepteerd maar toch liever uw geld terug wilt, kunt u hier na 6 maanden om verzoeken bij uw reisaanbieder.

De voucher heeft ook voordelen. Een voordeel van de voucher is dat deze een SGR-garantie (Stichting Garantiefond Reisgelden) heeft. Dit fonds moet inspringen in geval van een faillissement van een reisorganisatie, zodat de reiziger alsnog zijn geld terug krijgt. Indien u geen voucher heeft geaccepteerd en de reisorganisatie failliet gaat, is er een grote kans dat u uw geld niet meer terug krijgt. Het accepteren van de voucher is dus zeker het overwegen waard, maar let er bij de acceptatie van de voucher op dat deze de hierboven genoemde SGR-garantie heeft.

  • Wat als ik mijn pakketreis zelf annuleer?

Het is uiteraard mogelijk om uw pakketreis zelf te annuleren. Echter is het zo dat wanneer u de pakketreis zonder dringende reden annuleert, u geen recht heeft op (volledige) terugbetaling van de reissom. Een dringende reden kan een onveilige situatie op de reisbestemming zijn. Dit is bijvoorbeeld het geval als er een ‘code rood’ wordt afgegeven voor de reisbestemming. In dat geval annuleert de reisaanbieder de pakketreis meestal zelf. Enkel de vrees voor corona telt echter niet als dringende reden. In dit geval zult u de annuleringskosten moeten betalen. Dit bedrag is vaak een percentage van de reissom. Het percentage is afhankelijk van het moment van annulering. Indien u een annuleringsverzekering heeft, is het altijd verstandig om contact met hen op te nemen. Wellicht dat uw annuleringsverzekering (een gedeelte van) de kosten dekt.

  • Wat als er een corona-uitbraak is op mijn vakantiebestemming?

Een pakketreisaanbieder is verplicht u te helpen als u in de problemen zit. Dat geldt ook bij een corona-uitbraak op uw vakantiebestemming. Uw reisorganisatie is in een dergelijk geval verplicht om uw terugreis (repatriëring) zo snel mogelijk te regelen.

Meer weten?

Het blijft een bijzondere situatie waar we ons in bevinden. Wilt u meer informatie over het coronavirus en uw reis annuleren, neem dan gerust vrijblijvend contact op met een van onze collega’s.

Gratis kennismaken

< Terug naar overzicht